
 1 

Democracy Wall 
Routledge Research Handbook of Chinese Studies 

 
Andrew Chubb 

 
Revised submission 

27 October 2022 
 
Keywords: democracy wall; social movements; samizdat; Deng Xiaoping; Wei Jingsheng; 
Chinese Communist Party elite politics; CCP history; 1976 First Tiananmen Incident; media 
effects; radical flank effects  
 
Acknowledgements: For generous feedback and useful materials shared, the author wishes 
to thank Helmut Opletal, Fred Teiwes, Warren Sun, and two anonymous reviewers. 
 
 
Summary/Abstract 
 
Democracy Wall is arguably the starting point of the Chinese democracy movement after 
1949, though the political goals of its participants varied greatly, and generally remained 
within the frameworks of Marxism and socialism. From November 1978 to April 1979, 
ordinary citizens engaged in unprecedentedly wide-ranging public debates on previously 
taboo topics such as Cultural Revolution injustices, the relationship between socialism and 
democracy, official malfeasance, elite politics and Mao Zedong’s legacy. Triggered by the 
official reversal of the “counterrevolutionary” verdict on the 1976 Tiananmen Incident, the 
discussions initially took the form of thousands of handwritten posters pasted on a 200-
metre stretch of brick wall in Beijing’s Xidan area in mid-November 1978. This “Democracy 
Wall” attracted crowds of readers, who began holding impromptu street forums, leading to 
the formation of dozens of grassroots groups that published hand-produced unofficial 
journals. Such activities spread from Beijing throughout the country over the winter, until a 
succession of arrests in March and April 1979 signalled the end of CCP tolerance of 
independent publishing and activism. 
 
The nature of the movement defies simple description. On the one hand, Democracy Wall 
generated the PRC’s first independent political organisations and activists, many of who 
became key figures the Chinese democracy movement. But on the other hand, most 
participants were far from radical in their political orientation, and the broader movement 
pursued a diverse array of goals. A large volume of wall posters were personal in nature, 
appealing for redress over injustices suffered during the Cultural Revolution. Many 
expressed support for the rise of Deng Xiaoping within the party elite, or attacked his 
opponents. Some groups were focused on opening up forums for artistic expression rather 
than explicitly addressing politics. A handful of poster writers broke new ground by 
criticising Mao and exploring political reforms within the framework of Marxism and the 
socialist system. But only a handful argued for radical political changes such as the 
introduction of electoral democracy or individualist concepts of human rights. Overall, then, 
rather than a democracy movement in the sense suggested by the English-language term, 



 2 

Democracy Wall is better defined by a shared purpose of widening the scope of socio-
political and artistic expression in China.  
 
The movement had a complex relationship with the party-state. It was sparked by 
developments in high-level politics, but also influenced arguments within the party elite. 
Various party-state officials and departments sought to understand, exploit, infiltrate, or 
curb the movement, while many activists and poster-writers hoped to feed their arguments 
into elite politics, including via the foreign media in a process referred to as “exports for 
domestic consumption” (出⼝转内销). Emerging amidst a crucial, month-long meeting of 
top CCP leaders that cemented a pragmatic political line, the movement manifested vivid 
popular support for Deng’s personal political authority and the repudiation of Maoist 
orthodoxy. In foreign policy, meanwhile, the apparent flowering of free speech in Beijing 
helped smooth the way for the normalization of relations with the United States on January 
1, 1979.  
 
Deng’s strongly positive comments about Democracy Wall, particularly in interviews with 
foreign journalists, suggested an attempt to take advantage of the movement to advance 
both domestic and international goals. However, Deng’s decision to launch a crackdown in 
March 1979 raises unresolved questions about the extent to which the movement was 
manipulated opportunistically to serve Deng’s political interests, or developed 
spontaneously in directions unanticipated by CCP leaders. 
 
 
  



 3 

Introduction 
 
On April 4, 1979 in Beijing, a scruffy-looking man pushed his thick-rimmed glasses up from 
the tip of his nose and started gluing large sheets of paper to a wall. A small crowd was 
milling around, a common sight near this section of wall, which was covered with 
handwritten posters of different shapes, sizes and colours. This was what activists in Beijing 
were calling “Xidan Democracy Wall”, a 200-metre stretch of grey brick with a bus depot 
behind it, the spiritual and physical home of open political debate in China. The man’s name 
was Ren Wanding, founder the China Human Rights Alliance, one of several dozen 
grassroots political organisations that had emerged from the dusty sidewalks in Xidan over 
the preceding winter. 
 
From mid-1978 onwards, and especially since November, ordinary people had posted 
thousands of wall-posters here on topics ranging from personal grievances and injustice in 
the Cultural Revolution to rumours about Party leaders, criticism of corruption, ideas for 
political reform, Mao’s legacy and other previously forbidden subjects. Amidst this 
unprecedented outpouring of open political discussion, some citizens decided to form 
groups to produce unofficial journals, printed using hand-cranked mimeograph machines. 
Similar poster walls and unofficial journals soon appeared in dozens of cities across China. 
But Ren Wanding’s April 4 poster was protesting recently-announced restrictions on poster-
writing and the arrest of a fellow activist six days earlier. Ren was putting up his second 
sheet when two plainclothes policemen pinned his arms behind his back and took him away.  
 
The poster writers struggled on until the wall was shut down in December 1979, and 
grassroots publishing and artistic activities persisted in various forms — under mounting 
pressure and constraints from authorities — until April 1981. But already with Ren’s arrest, 
the five-month-old “Beijing Spring” was over. 
 
 
The Origins of Democracy Wall 
 
The origins of the movement’s key practices – poster-writing, poetry and publishing – lie in 
the Cultural Revolution, while its politics trace directly to the April 5, 1976 Tiananmen 
Incident (Hu 2004; Goodman 1981; Nathan 1985; Garside 1981). That day, during the 
Qingming Festival honouring the dead, crowds of Beijingers had clashed angrily with police 
over the removal of wreaths and posters honouring the recently departed Premier Zhou 
Enlai, who had died in January 1976. Zhou was seen as a voice of moderation through the 
chaos of the Cultural Revolution, and many of the Tiananmen protesters seized the 
opportunity of his passing to denounce the radical CCP leadership in poems and posters. But 
with an ailing Mao determined to uphold his legacy, the demonstration was suppressed and 
designated a “counterrevolutionary” incident (Teiwes and Sun 2004).  
 
Just over two-and-a-half years later, on November 16, 1978, official media announced it was 
now “a completely revolutionary event” (Teiwes and Sun 2019). This announcement 
provided the spark that ignited the Democracy Wall Movement (Goodman 1981:35; Nathan 
1985:10). Occasional handwritten big-character posters (dazibao) had been appearing in 
Beijing since mid-1978, following Constitutional revisions pushed through by Chairman Hua 



 4 

Guofeng mandating “Four Great Freedoms”: airing of views, mass demonstrations, big-
character posters, and great debates (Baum 1994:53-54; Xiao 2008:42; Hu 2004). The 
reversal of the verdict on the Tiananmen Incident effectively legitimized the exercise of 
public speech and even mobilization against Maoist excesses, and catalysed the veterans of 
the 1976 incident to spring back into action, prompting a much broader wave of political 
discussion to swell, centred on the “Democracy Wall” at Xidan. 
 
On November 19, the first Sunday after the Tiananmen verdict was reversed, a poster at the 
Xidan Wall raised an obvious, but dangerous question: if the suppression of the now-
“completely revolutionary” 1976 incident had taken place under Chairman Mao, didn’t this 
mean the Great Helmsman had made mistakes? Since his death in September 1976 public 
criticism of Mao had remained firmly off-limits. The Cultural Revolution was over but the 
Party line was that the blame for any of its negative effects must be attributed to the “Gang 
of Four” led by Jiang Qing, not Mao himself. Yet here was a poster on a wall in central 
Beijing that read: “Chairman Mao’s thinking had become metaphysical in his old age . . . He 
supported the Gang of Four in raising their hands to strike down Comrade Deng Xiaoping, 
and suppressed the Tiananmen Incident.” The poster, signed “Work Permit 0538,” alleged 
that Mao’s mistaken judgement had been used (by the Gang) in an “all-out attack on the 
cause of revolution in China” (Garside 1981:212-213). Contrary to all expectations, the 
poster remained in place rather than being removed by authorities.  
 
The days that followed brought massive crowds and multiplying numbers of posters — big 
and small, colourful and plain, calligraphic and scribbled. Competition for space on the Xidan 
Wall was soon so fierce that less interesting or original posters were being quickly covered 
over with new material, and writers started pleading for others to allow their poster to 
remain uncovered (Garside 1980:219). As activity around the Wall swelled, the crowds held 
a series of impromptu sidewalk discussions from November 25 to 30, with speakers trying to 
win the support of crowds hundreds, sometimes thousands, strong (Nathan 1985:10). 
Foreign journalists, diplomats and students mixed freely with the crowd, excited at the 
opportunity to talk openly with ordinary Chinese people, especially on political topics, for 
the first time since 1949.  
 
Another watershed was the founding of an unofficial political group and the publication of a 
hand-printed journal discussing political and social issues. On November 24, a group of men 
from Guizhou, led by poet Huang Xiang, unveiled a 60-metre-long big-character poster on a 
fence opposite Mao’s mausoleum in the centre of Tiananmen Square, and proclaimed the 
birth of the Enlightenment Society (启蒙社) (Seymour 1980:39-40; Garside 1981:218). The 
group then distributed copies of a magazine they had produced using a hand-cranked 
mimeograph machine. A trail had been blazed: soon two dozen such unofficial publications 
(⺠间刊物) had emerged in Beijing. Poster walls or unofficial publications were reported in 
at least 28 other cities, particularly Guangzhou, which spawned Voice of the People (⼈⺠之
声) and Qingdao, where Ocean Spray (海浪花) and several other publications appeared. A 
mainstream party history states that there were more than 80 groups (Cheng et al. 
2008:291); one source lists the titles of 67 unofficial journals published outside Beijing; 
others put the number as high as 127 (Goodman 1981:167-70; I-Mu 1986:39-54, 67-80; 
Nathan 1985:24; Xiao 2008:49). The fact that a master for each edition had to be carved by 



 5 

hand, and the mimeograph machines cranked several hundred times for every page, offers 
some idea of the intensity of activism of those involved in these unofficial publications.  
 
The movement’s emergence reflected a range of latent social forces stemming from 
common Cultural Revolution-era experiences of rustication, political persecution, and 
stifling constraints on intellectual and artistic expression. Former Red Guards and educated 
youth sent to live in the countryside had been returning to the cities, where they found 
limited employment prospects. Many also brought back a reflexive scepticism of the radical 
politics they had once embraced (Yang 2003; Paltemaa 2007:610). Cadres persecuted under 
Mao—and their children, many of whom were part of the returning Red Guard generation—
suddenly had good reason to expect their cases might be revisited (Goodman 1981:36-38). 
And for intellectuals and artists, the emergence of Democracy Wall signalled a rare 
opportunity to explore ideas and forms of expression outside the stultifying official culture. 
If the wave of mobilization that followed was a response to elite political developments, it 
was one deeply rooted in the social context of China’s cities in late 1978. 
 
 
The nature and goals of the Democracy Wall movement 
 
In what sense do the events described above constitute a movement? Dictionary usage 
tends to define movements by a goal, objective or principle shared between its 
participants.1 Yet Democracy Wall’s posters covered all manner of topics, and the 
movement’s most ardent activists expressed widely diverging political viewpoints (Paltemaa 
2007; Brodsgaard 1981; Yang 1998; Tang 2015). The mushrooming numbers of unofficial 
publications and groups – many of which resulted from the splintering of newly-formed 
activist organisations – offer an indication of the fragmented nature of its political goals.  
 
The varied political positions of the movement can roughly be summarized as: 

• Left faction drawing primarily on Marxist examples to advocate for the strengthening 
and democratisation of the socialist system in China, as epitomized by Beijing Spring 
(北京之春) and Fertile Soil (沃⼟); 

• Reform faction exploring the adoption of features of bourgeois capitalist political 
systems for the purpose of strengthening socialist democracy, as epitomized by the 
April Fifth Forum (四五论坛) and the Enlightenment Society; 

• Radical faction advocating for fundamental systemic changes including electoral 
democracy and individual concepts of human rights, most prominently associated 
with the Explorations (探索) group and China Human Rights Alliance. 

Alongside these more overtly political groups, many participants in the Democracy Wall 
movement were primarily interested in opening up space for new forms of artistic and 

 
1 Oxford English Dictionary: movement, n., 8.a. A course or series of actions and endeavours on the part of a 
group of people working towards a shared goal; an organization, coalition, or alliance of people working to 
advance a shared political, social, or artistic objective. Freq. with modifying word. American Heritage 
Dictionary: movement, n., 4. A series of actions and events taking place over a period of time and working to 
foster a principle or policy; 5. An organized effort by supporters of a common goal. 



 6 

literary expression (Goodman 1980:9-10,103).2 The publication The Moment/Today (今天), 

for example, provided a platform for poets, and the “Stars” (星星) group organized a 
landmark public art exhibition. 
 
Even the key term around which the movement coalesced – minzhu (⺠主), usually 
rendered “democaracy” in English – there were widely varying interpretations (Guang 1996; 
Nathan 1985). Based on the two component characters’ varied historical usage, Lei Guang 
showed that minzhu connoted at least three distinct meanings among Democracy Wall 
writings. One, based on Marxist theory, was particularly concerned with restoring popular 
sovereignty over the people’s dictatorship, emphasising popular “supervision” and 
economic democracy. This latter conception was most common among the writers of 
political posters and unofficial journal articles (Lei 1996:431-432; Nathan 1985:xiii, 15, 24). A 
second, associated with Confucian political thought, held minzhu to mean “active concern 
[from leaders] for the welfare of the people” (Guang 1996:428). This more paternalistic idea 
was evident in the support for, and faith in, Deng Xiaoping expressed by many writers and 
speakers at the wall — and the pro-Deng crowds who gathered there in November 1978. 
The third was the individual rights-based concept that has been prevalent in Western 
thought. Guang’s quantitative content analysis confirmed minzhu was the most frequently 
used political word in the unofficial journals in 1978-79 (1996:418-419). However, given the 
variations in its meanings, Guang (1996:440) concluded it is “almost a misnomer” to equate 
the Chinese term minzhu with the English word “democracy.” 
 
Calls for democracy and freedom were a common thread among the great variety of 
Democracy Wall activities, but hopes for their realization were overwhelmingly focused 
within the party-state system, not outside it (Goodman 1981:9). Collections of Democracy 
Wall documents include many explicitly pro-Deng posters, and groups such as the 
Enlightenment Society explicitly aligned themselves with Deng and his supporters’ slogans 
of the time, “seek truth from facts” and “practice is the sole criterion of truth.”3 Posters 
critical of Mao commonly cited his purging of Deng as the rationale, and nearly all the 
activist groups professed their loyalty to socialism and the CCP. Some analyses have argued 
the radical faction increasingly came to represent the movement (Baum 1994:72-73; 
MacFarquhar 1997:323; Brodsgaard 1981:764-770). However, British diplomat Roger 
Garside (1981:231), who maintained close contact with the leading radical, Wei Jingsheng, 
wrote that Wei was “almost alone in calling into question the good faith of the pragmatic 
reformers” in the Party. Other sources, both Chinese and foreign, echo this assessment 
(Goldman 1994:44; Nathan 1985:104-106; Rudd 1980:96; Xiao 2008:51). In short, the 
Democracy Wall movement generally operated within what James Scott described as “the 
official discourse of deference.”  
 

 
2 Of course, advocating an apolitical space for art and literature was itself a political act in the context of the 
ruling party’s orthodoxy that art should serve the working class and socialism, as expressed in Mao Zedong’s 
famous Yan’an talks of 1942. 
3 See, for example, the documents collected in James Seymour, The Fifth Modernization and 
David Goodman, Beijing Street Voices. 



 7 

Rather than any particular political goals, what united the movement under the banner of 
“democracy” was a desire for – and practice of – freer expression on social, political and 
artistic topics. The desirability of freedom of speech was a key point of convergence across 
the diverse unofficial publications’ writings (Paltemaa 2007). More importantly, the 
movement’s core activists repeatedly banded together to protest moves to restrict speech 
— whether or not it aligned with their particular view or political agenda. In January 1979, 
for example, the arrest of Fu Yuehua, a peasant activist who organized a demonstration 
“against hunger, for democracy,” prompted a collective statement from six activist groups. 
The arrest of Wei Jingsheng in March 1979 similarly became a major rallying point at the 
wall, despite his ideas being rejected by most participants (Tang 2015:12). Activists across 
the political spectrum criticized the arrest, and even lobbied for his release in subsequent 
meetings with party officials (Opletal 2021:149). The movement is therefore better defined 
by what it did — expanding the scope of social, political and artistic expression in China — 
than what it said (Goodman 1981:9; Goldman 1999:4). 
 
 
Democracy Wall and elite politics 
 
The Democracy Wall Movement had a range of complex connections with CCP elite politics, 
with influence flowing both downward and upward through numerous channels. On one 
hand, the strong outpouring of public sentiment, and arguments made by Democracy Wall 
activists, influenced intra-party discussions and debates, and broke taboos that party 
leaders likely had no desire to see broken.4 On the other hand, there is evidence that Deng 
and his supporters made judicious use of the opportunities the movement presented order 
to advance their domestic and international political goals. 
 
The Democracy Wall movement’s emergence was directly related to developments at the 
top of the ruling party, but it was by no means a simple top-down political mobilization 
campaign. Hu Jiwei (2004), who was then Chief Editor of the People’s Daily, describes two 
forces simultaneously pushing for an end to Maoist-style politics and the return of more 
pragmatic leaders purged during the Cultural Revolution:  

One was a top-down force, the other bottom-up. The former was that group of 
figures Mao Zedong had called ‘those persons in authority taking the capitalist 
road’ . . . [the latter was] many low-level cadres, young workers and college students 
who had been attacked and ruined during the Cultural Revolution. 

Some connections to elite politics were straightforward. The Beijing Spring group had family 
connections within the party, and even published two pseudonymous articles by Yan Jiaqi, a 
close associate of then-head of the CCP Organisation Department Hu Yaobang (Nathan 
1990: 228n9). The April Fifth Forum also called for a public trial of the Gang of Four and the 
rehabilitation of Yu Luoke shortly before both were announced, suggesting “inside access” 
(Nathan 1985:18). 
 
The outpouring of pro-Deng popular sentiment around the wall contributed to the shift in 
political authority towards Deng at the November 1978 CCP Central Work Conference (Shen 

 
4 Deng in particular was concerned about the movement’s criticisms of Mao, due to the potential that this 
could lead to instability (Teiwes & Sun 2019:111, 114). 



 8 

2004:82). According to Party historians, the movement’s open criticism of Cultural 
Revolution-era injustices and political opponents of Deng provided "societal and public 
opinion support to objectively complement the intra-party ‘reform faction’ in their struggle” 
(Xiao 2008:55). One of Deng’s key opponents referred directly to Xidan poster-writers’ 
criticisms in a written self-criticism delivered at the conclusion of the Central Work 
Conference on (see Yu 2008, 98-105). As Vogel (2011:256) surmises, the wall posters 
allowed Deng “political room to follow a new path without having to take part in the attacks 
himself.” 
 
The bottom-up influence of the Democracy Wall movement was facilitated in part by elites 
within the party who actively sought to investigate and understand the activist groups and 
their ideas (Opletal 2021). Chairman Hua Guofeng (1978) stated that in November 1978 the 
Politburo Standing Committee had “listened to reports from the Beijing Party Committee 
and Communist Youth League on the masses‘ responses to the reversal of the Tiananmen 
Incident verdict and the situation of the dazibao on Beijing’s streets.” Most activists were 
receptive to direct approaches from party-state officials, viewing them as a channel through 
which to expand their influence. But other parts of the party-state took very different 
approaches in their investigations. While associates of the liberal-leaning Hu Yaobang within 
the propaganda system, including the People’s Daily, attempted to grasp the movement’s 
ideas and argued for allowing its continued existence, cadres in the security services 
regarded it as a threat and sought to infiltrate and control the publishing groups. This 
process fed back into intra-party struggles: security officials used information gleaned from 
spies in the movement to attack propaganda officials who advocated ongoing tolerance 
(Opletal 2021:146).  
 
Although Deng Xiaoping did not initiate the Democracy Wall movement — he was overseas 
when it first began to bloom, and was not involved in the reversal of the verdict on the 
Tiananmen Incident — he made judicious use of the opportunities it presented (Chubb 
2016). One party history describes Deng Xiaoping as having “intentionally borrowed (借助) 
the power of popular forces” to attack his rivals (Xiao 2008:55). On November 26, 1978 
Deng told visiting Japanese Socialist Party leader Sasaki Ryosaku that the poster campaign 
showed the masses were “carrying out democracy.” Deng stated that poster writing was 
permitted under the constitution and, importantly, that even though some of the views 
expressed on the posters were incorrect, this was nothing to be afraid of: “If the masses 
have opinions, let them vent their anger” (Renmin Ribao, 28 November 1978, 1). The 
following day, Deng granted an interview to influential US columnist Robert Novak, in which 
he “volunteered his approval” of the Xidan Wall without being asked. He also repeated, 
apparently verbatim, his tolerant and relaxed attitude towards “incorrect” views (Evans and 
Novak 1978). Deng’s comments, combined with the unusual medium through which they 
were transmitted, brought the movement to a well-timed crescendo.  
 
Deng also used the movement to pursue his major foreign policy objective, American 
diplomatic recognition of the People’s Republic. Novak (2007:330) understood Deng’s 
purpose in granting him an interview as “send[ing] Washington the message that he wanted 
‘normalization’ quickly and did not have a high asking price.” However, alongside this 
message, the foreign media also transmitted another, perhaps less accurate, message 
regarding Deng’s political attitudes. Novak’s own report began:  



 9 

“PEKING – Teng Hsiao-ping, Communist China’s dominant figure today, heartily endorses 
free speech in wall posters now covering Peking even while disagreeing with some of their 
comments... .” (Evans and Novak 1978) 

Prefaced with this ringing endorsement of Deng’s (and by extension Communist China’s) 
compatibility with the values of freedom-loving America, the interview gained major 
coverage across the US media (Novak 2007:329), setting the tone for a raft of similar reports 
exclaiming at China’s apparent freedom under Deng. 
 
Deng’s statements of support for the wall were also intended to project an image of 
stability, both in the Party and in society. With China seeking technology and investment 
from capitalist countries, projecting an image of social and political stability abroad was 
crucial (Yu 2008:233-234). Accordingly, at the same time as encouraging the Democracy 
Wall movement — and the foreign reporting of it — Deng also repeatedly stressed that it 
did not imply elite turmoil, nor any official reappraisal of Mao Zedong. When the November 
28 edition of the People’s Daily reported Deng’s comments to Sasaki and Novak supporting 
the Xidan posters, the front-page headline emphasized: Party Centre led by Chairman Hua is 
united and unanimous. In sum, as former Propaganda Department official Zheng Zhongbing 
(2009) recalls: “When Democracy Wall appeared in 1978 [Deng] got other people to pay 
attention to it, saying there was something good that everyone should go and see, showing 
the masses’ freedom and democratic awareness, and a display of stability in China.” 
 
 
Democracy Wall and foreign actors  
 
On November 25, public conversations suddenly started taking place between locals and 
Chinese-speaking foreigners at Xidan (Garside 1981:220). Topics ranged from life in foreign 
countries, American politics and the Watergate scandal to Deng Xiaoping, the Tiananmen 
Incident and the wall itself. Canadian journalist John Fraser (1980:231), who had been 
stationed in Beijing since 1977, expressed amazement at suddenly being permitted to talk 
freely with Chinese people for the first time. This development had consequences for the 
movement, for wherever international media personnel go, they carry with them the 
potential for social activists to publicize their causes and viewpoints and seek outside 
support. Many English-language reports on Xidan carried direct quotations from wall 
posters, sometimes even excerpting activists’ writings at length. Foreign journalists thus 
became gatekeepers of a conduit that could carry ideas and arguments to the outside 
world, and from there back to China.  
 
In the context of China in 1978 some Democracy Wall activists believed that through foreign 
journalists they could reach mass audiences within China, and even the leadership. This 
perception was grounded in their own experiences of the use of media in Chinese politics. 
The most popular newspaper in China at the time was Reference News (参考消息) a four-
page digest of translated foreign news reports. It had a higher circulation than the People’s 
Daily and a much larger readership, despite its official “restricted” status, and was 
particularly popular among those who frequented Democracy Wall (Nathan 1985:158; 
Rudolph 1984:5). Between November 1978 and March 1979, Reference News carried more 
than 20 translated foreign reports mentioning the movement, mostly on the front page 
(Chubb 2016:580). This was important because activists knew that much more 



 10 

comprehensive foreign news digests circulated among higher-level officials, leading some to 
believe that by communicating with the foreign press they could potentially reach the CCP 
leadership (Fraser 1980:262; Rudolph 1984:17). The activists’ attempts to use the foreign 
media were encapsulated in the vivid metaphor of “export goods for domestic 
consumption” (出⼝转内销) (Chubb 2016:580).  
 
A related belief was that foreign press attention could enable activists to reach domestic 
mass audiences, not only via Reference News but also via foreign short-wave radio stations. 
It is not yet possible to know whether the CCP leadership really was learning about any 
groups’ views through foreign media, as opposed to their own reporters and infiltrators, but 
there are numerous indications that audiences around Chinese were. An AFP assistant at 
the time remembered local people at Xidan asking her where to find particular posters they 
had heard about on the VOA and BBC (Chubb 2016:58). In the absence of any access to 
domestic media, April Fifth Forum founder Xu Wenli considered this a “greatly useful and 
greatly effective” channel for disseminating his group’s views and raising its profile. 
According to Xu, the group picked up subscribers in almost every province, an effect he 
attributes largely to foreign broadcasts (Chubb 2016:580-581). In the words of Garside 
(1981:234), activists used the foreign media as “a megaphone to talk to their compatriots.”  
 
The activists’ determination to exploit foreign media reflected the view of the media as a 
“mouthpiece” (喉⾆) that they had grown up with. Radical Wei Jingsheng, for example, 
described maintaining contacts with foreign journalists as vital in order “to disseminate 
Democracy Wall propaganda to the outside” (Wu 1998). After Wei’s arrest, his Explorations 
colleagues issued a statement via foreign journalists that attracted widespread attention 
outside China (Garside 1981:258-259). The China Human Rights League’s first poster 
explicitly asserted the right to converse with foreign journalists, and the group was one of 
several who began notifying correspondents in advance to try to attract coverage for their 
writings (Sidane 1980:30). However, the Western media could only fulfil this mouthpiece 
function to the extent that the activists’ or poster-writers’ stories and messages fitted with 
their news values. Understandably, then, the most radical activists – particularly Wei and 
Ren – were most successful in the “export goods for domestic consumption” venture, with 
coverage focusing on radical calls for Western-style democracy and human rights (Chubb 
2016:577-579).  
 
On occasions Democracy Wall activists obtained direct foreign assistance. Some Western 
journalists recalled feeling a sense of responsibility to help (Fraser 1980:242; Butterfield 
1982:409). While Explorations normally sold for no more than 0.5 yuan (about 30 US cents), 
foreigners paid a special rate of 20 yuan (around $13) per copy (Rudd 1980:175). Most were 
happy to pay the inflated price, even though they could have read it for free on the wall at 
Xidan. This was a significant financial boon for Wei’s group, helping expand Explorations’ 
circulation from less than 200 copies to more than 1,700 (Rudd 1980:76). Other journalists 
supplied Wei with reference materials such as an encyclopaedia, and one provided a tape 
recorder (Rudd 1980:164; Chubb 2016:582). According to Michel Oksenberg (1990:216), one 
foreign journalist even “advised one dissident in the preparation of a poster that the 
journalist subsequently wrote about.” Wei’s own view was that foreign journalists’ “concern 
and support” was helping improve China’s foreign relations (Garside 1980:244-245). 
However, it also may also have contributed to the movement’s demise. 



 11 

 
 
The downfall of Democracy Wall 
 
Once Deng’s political opponents were sidelined and the normalization of Sino-American 
relations was achieved, elite political support for Democracy Wall began to waver. In 
January 1979 the CCP convened a Theory Work Forum (理论⼯作务虚会) to debate and 
consolidate the pragmatic post-Maoist political line encapsulated in the slogan “practice is 
the sole criterion of truth” (Cheng et al. 2008:244-305). The marathon meeting, which 
concluded in March 1979, featured vigorous debates over previously taboo topics such as 
the appropriate form of socialist democracy and appraisals of Mao Zedong. According to 
mainstream CCP historians, the trend of bottom-up influence seen in November and 
December continued, with numerous viewpoints from Democracy Wall circulating in the 
meeting. The same historians place significant blame on ideas from Democracy Wall for the 
emergence of “incorrect thinking” among CCP cadres at the meeting (Cheng et al. 2008:291-
297).  
 
The precise deliberations that led to the crackdown remain unknown. What is clear is that 
by March 1979 Deng Xiaoping had decided to launch a crackdown on the movement’s most 
radical elements (Opletal 2021:158). One explanation is that a Machiavellian Deng was 
always planning to suppress the movement down once it had helped him achieve his 
objectives. As a victim and close observer of the Cultural Revolution, Deng was wary of the 
risks of mass mobilizations, and would never have countenanced allowing the movement to 
continue once it was no longer serving his political goals (Dittmer 1987:232). Deng had also 
had a record of working with Mao in implementing the 1957 Anti-Rightist Campaign, which 
had similarly suppressed critics who had originally encouraged to speak out. A second view 
holds that Deng wanted to allow the movement to continue but was forced to order a 
crackdown by other members of his reform coalition, particularly older figures like Chen Yun 
(Garside 1981:258). At a meeting of the Politburo in mid-March 1979, a majority wanted a 
crackdown on the Democracy Wall Movement. Deng allegedly voiced disagreement but 
acceded to the majority (Baum 1994:78; MacFarquhar 1997:324). Proponents of this 
explanation have noted that in his “Four Cardinal Principles” speech laying out the grounds 
for the crackdown, Deng repeatedly referred to the views he was expressing as those of the 
Central Committee, rather than his own (Baum 1994: 401n53). 
 
Sources with direct involvement in the events suggest a third scenario is the most likely: 
Deng initially supported the movement based on some combination of ideological 
alignment and political expediency, but then changed his mind. Deng speechwriter Yu 
Guangyuan recalled a private conversation in December 1978 in which the Deng asked Yu to 
prepare remarks denouncing a planned investigation into Democracy Wall by Beijing 
municipal authorities. Yet when he delivered the speech on December 13, Deng did not 
follow through on the comments, a sign he was beginning to rethink his position. The same 
could also explain why Ye Jianying’s praise for Democracy Wall in a speech the same day 
was deleted from the official transcript (Yu 2008:160). Other well-informed sources concur 
that Deng changed his mind, though they disagree on the timing of the shift (Hu 2004; Ruan 
1994:9). One party historian argues it was the war on Vietnam that Deng launched in 
February 1979, resulting in tens of thousands of Chinese casualties, that changed Deng’s 



 12 

attitude. Following the failure of the operation, Deng became more sensitive to criticism, 
leading him to crack down on the movement when posters and unofficial journals began 
critiquing the war (Xiao 2008:65-66).  
  
 

Scenario One: 
Machiavellian Deng 

Scenario Two: 
Deng’s hand forced 

Scenario Three: 
Deng changed his mind 

Supporting free expression 
was expedient for Deng as he 
sought to bolster his own 
authority, repeating a pattern 
established by Mao Zedong in 
the Hundred Flowers 
Movement of 1957. Deng, as 
a victim of the Cultural 
Revolution, never really 
approved of the masses freely 
expressing their wishes. Deng 
cynically used the Democracy 
Wall Movement to 
consolidate internal power, 
and allowed it to continue 
while he mounted a charm 
offensive in the US, then shut 
it down. 

Deng wanted to allow the 
movement to continue but 
was forced to crack down by 
other members of his reform 
coalition. At a meeting of the 
Politburo in mid-March 1979, 
with his prestige affected by 
the Sino-Vietnamese War, 
Deng was forced to accede to 
a majority advocating a 
crackdown. Hence why in his 
Four Cardinal Principles 
speech Deng repeatedly 
referred to the views he was 
expressing as those of the 
Central Committee, not his 
own. 

Deng initially supported the 
Democracy Wall-related 
activities, but soon became 
convinced that it had to be 
curtailed. This change in 
Deng’s views may have 
occurred as early as 
December 1978, when Deng 
aborted a plan to criticise the 
Beijing municipal 
government’s investigations 
into the wall, or as late as 
March 1979, when Democracy 
Wall activists turned their 
attention to critiquing Deng’s 
personal power and the 
disastrous war he had 
launched against Vietnam. 

 
 
Irrespective of exactly when and why Deng reversed his stance, the text of his “Four 
Cardinal Principles” speech clearly laid out the rationale for the curbing and suppression of 
the movement. The speech suggests the arguments of the movement’s radical flank, 
combined with its connections with foreign media, led to the crackdown. First, Deng (1979) 
specifically criticized activists for “deliberately trying to get foreigners to give worldwide 
publicity to their words and deeds.” Second, he singled out open letters that appeared on 
the wall addressed to the US president as calls for “intervention in China's internal affairs.” 
The open letters, in their very design, illustrate how the international media presence, 
combined with the journalistic practice of seeking out and emphasizing political conflict and 
personalized struggles, prompted the movement’s radicals to speak out even more 
strongly—that is, more menacingly from the Party’s perspective—than it otherwise would 
have. Third, Deng specifically highlighted activists’ use of the language of democracy and 
human rights as a danger, stating: “these trouble-makers generally say they speak in the 
name of democracy, a claim by which people are easily misled.” 
 
The foreign correspondents’ assistance to the radical flank, and the bold statements they 
focused their reporting on, probably also contributed to Deng’s change of position, even as 
it benefitted his international image. Considering the attention the Party leadership paid to 
Democracy Wall during the Central Work Conference and Theoretical Work Conference, 
their access to comprehensive internal digests of foreign news reports, and the prevalence 
of Democracy Wall reports in even the lowest-level Reference News bulletins, at least some 



 13 

of the activists’ most radical statements probably reached the decision makers via the 
foreign media. If so, this would have, at a minimum, provided ammunition for those leaders 
who were arguing for a crackdown. Whether Deng changed his mind of his own accord or 
acceded to the views of his colleagues, by boosting the radicals’ prominence and 
broadening the reach of their statements, the foreign media increased the likelihood that 
the CCP leadership would designate the movement’s activities as a threat. 
 
At the level of individual targets of suppression, the international media’s role is even more 
clear-cut. Close contact with foreign correspondents, and in some cases direct assistance, 
opened activists to charges of being foreign-influenced and unpatriotic. Citing official 
documents, CCP historians describe Ren Wanding’s group as having “brazenly asked [foreign 
journalists] to interfere in China's internal affairs” (Cheng et al. 2008:292-293). In Wei 
Jingsheng’s case, a foreign journalist’s actions formed the pretext and possibly even the 
evidence for his jailing (Rudd 1980). Of course, even if authorities had not obtained the 
taped recordings of Wei in conversation with a Reuters journalist, they would almost 
certainly have arrested and jailed him anyway. But the foreign media had made his arrest 
more likely in the first place by increasing his prominence. Their assistance expanded 
Explorations’ circulation and its range of content, and raised Wei’s domestic profile, 
increasing the authorities’ incentive to suppress him. Their keen coverage of his fighting 
words also conflicted with Deng’s aim of projecting an image of political stability to the 
outside world in order to facilitate economic cooperation.  
 
Ironically, the press corps’ presence and reporting of Democracy Wall may have temporarily 
extended its lifespan, even as it made suppression more likely overall. Just before the 
arrests began in Beijing on March 29, most of the Beijing correspondents were taken on an 
unprecedented tour of the top-secret Vietnamese border area, suggesting the authorities 
may have been concerned about bad publicity (Thwaites 1984). Had there been no foreign 
journalists present in Beijing, or little active reporting of Democracy Wall, Deng may have 
decided to launch a crackdown as early as December 1978. However, the lesson Deng 
(1986) drew from the interactions between Democracy Wall and the foreign media was 
evident in a speech eight years later: “A few years ago we punished according to law some 
exponents of liberalization who broke the law. Did that bring discredit on us? No, China's 
image was not damaged. On the contrary, the prestige of our country is steadily growing.” 
The foreign press’s interest in the movement and its radical activists proved to be, at best, a 
temporary paper shield. 
 
 
Conclusion  
 
Legacies of Democracy Wall continue to play out in the Chinese democracy movement, in 
Chinese elite politics, and international politics. First, although its politics remained 
overwhelmingly within the status quo, it nonetheless shattered taboos, particularly public 
criticism of Mao, and discussion of corruption and elite politics more generally. This in turn 
paved the way for the first demands for fundamental, systemic political change emerged in 
China. Although smaller in scale and rooted in different demographics — workers and 
former Red Guards rather than students — Democracy Wall was a forerunner to the protest 
movements of the second half of the 1980s. Some activists, notably Wang Juntao of the 



 14 

Beijing Spring group, would play key roles in the Tiananmen movement of 1989 (Link to 
Tiananmen Democracy Movement). More generally, many Democracy Wall activists went 
on to become prominent leaders of the overseas Chinese democracy movement (Link to 
Wei Jingsheng). 
 
Second, Democracy Wall’s interactions with elite politics resulted in the crystallisation of 
key parameters of politics in the PRC arguably to this day. The movement hastened the 
swing of political authority towards Deng in late 1978, partly as a result of the existing pro-
Deng orientation of many of its participants, and partly due to Deng’s exploitation of the 
opportunities this afforded for burnishing his position. Although the movement hardly 
opposed Chairman Hua, who was already moving the PRC in a pragmatic, arguably reformist 
direction (Teiwes and Sun 2011; 2019), it aided the consolidation of Deng’s “paramount 
leader” status within the party. In a bitter irony, Democracy Wall also prompted Deng’s 
enumeration of the “Four Cardinal Principles” that continue to delineate red-line limits of 
acceptable political speech in the PRC: upholding socialism, dictatorship of the proletariat, 
CCP leadership and Marxism-Leninism-Mao Zedong Thought. 
 
Third, Democracy Wall had a major impact on Western public opinion regarding China, 
smoothing the way for the 40 years of “engagement” policy. Although there is a lack of 
appropriately timed opinion poll data, surveys found U.S. public perceptions of China 
changed from strongly negative in 1976 to strongly positive in 1979. The proportion of 
Americans viewing China as a “friendly” country shot up from 22 percent to 45 percent, 
while perception of it as an “enemy” country fell from 25 percent to 9 percent (de Boer 
1980). In November 1978, just before the diplomatic breakthrough that led to the 
normalisation of US-China relations, Amnesty International released a damning report on 
political imprisonment in the PRC, but it made little impact in comparison to the torrent of 
stories about Chinese people’s new “freedom” of being allowed to gather in public, demand 
“democracy,” and speak their minds in conversations with foreigners. The State Department 
dismissed Amnesty’s report by arguing China’s human rights record had recently improved. 
The Xidan Wall, Deng’s professed hearty endorsement of it, and the foreign media’s 
reporting of both, could only have helped create the conditions for the rapid normalization 
of US-China relations that Deng was pursuing. 
 
 
Bibliography and further reading 
 
Baum, R. (1994) Burying Mao: Chinese Politics in the Age of Deng Xiaoping, Princeton: 
Princeton University Press. (Standard text on high-level Chinese politics in the post-Mao era, 
providing important background to the movement’s development.) 
 
Brodsgaard, K.E. (1981) ‘The democracy movement in China, 1978-1979: Opposition 
Movements, Wall Poster Campaigns, and Underground Journals’, Asian Survey, 21(7), 747-
774. (An early analysis of Democracy Wall’s intellectual currents, centred on a distinction 
between ‘socialist democrats’ and ‘abolitionists’.) 
 



 15 

Butterfield, F. (1982) China: Alive in the Bitter Sea, New York: Times Books. (U.S. journalist’s 
account of a stint in Chinaa that included numerous close interactions with Democracy Wall 
activists.) 
 
Cheng Zhongyuan, Li Zhenghua and Wang Yuxiang (2008) ‘Lilun gongzuo wuxuhui shimo [A 
full account of the Theoretical Work Conference]’ in Zhuanzhe niandai–1976-1981 nian de 
zhongguo [Era of transition–1976-1981], Beijing: Zhongyang wenxian chubanshe, 244-309. 
(Official party historians’ detailed narrative of an intra-party conference on ideological 
matters, highlighting the influence of Democracy Wall writings within the party.) 
 
Chubb, A. (2016) ‘Democracy Wall, Foreign Correspondents, and Deng Xiaoping’, Pacific 
Affairs 89(3): 567-589. (Examines the role of the foreign media during the Democracy Wall 
movement, finding that their coverage aided Deng Xiaoping, and helped spread awareness 
of activists’ writings within China, but may also have hastened the movement’s downfall.) 
 
De Boer, C. (1980) ‘The Polls: changing attitudes and policies towards China’, Public Opinion 
Quarterly 44(2): 267-273. (Reviews U.S. polling data on China, indicating the impact of 
Democracy Wall in improving American perceptions of the PRC.) 
 
Deng Xiaoping (1979) ‘Uphold the Four Cardinal Principles’, March 30. 
http://en.people.cn/dengxp/vol2/text/b1290.html. (Deng Xiaoping’s speech laying out the 
rationale for the crackdown on the Democracy Wall movement.) 
 
Deng Xiaoping (1986) ‘Take A Clear-Cut Stand Against Bourgeois Liberalization’, December 
30. https://www.marxists.org/reference/archive/deng-xiaoping/1986/194.htm (Deng 
Xiaoping’s speech reaffirming the Four Cardinal Principles, and reflecting on the lessons of 
the Democracy Wall crackdown.)  
 
Dittmer, L. (1987) China’s Continuous Revolution, Berkeley: University of California Press. 
(Offers an alternative reading of Deng’s decision to tolerate and then crack down on the 
movement.) 
 
Evans, R. and Novak, R. (1978) ‘An interview with China’s Teng Hsiao-ping’, Washington 
Post, November 28, A15. (U.S. journalist’s column on an interview with Deng at the height 
of the movement’s flourishing.) 
 
Fraser, J. (1980) The Chinese: Portrait of a People, New York: Summit Books. (Journalistic 
account from a Canadian correspondent based in Beijing, including long sections of first-
hand information on Democracy Wall.) 
 
Garside, R. (1981) Coming Alive: China after Mao, London: Andre Deutsch. (Seminal first-
hand account of Democracy Wall’s development from a British diplomat posted in Beijing.) 
 
Goodman, D.S. (1981) Beijing Street Voices, London: Marion Boyars. (Short and readable 
first-hand analysis from an Australian student present in Beijing at the time. Contains a 
significant collection of Democracy Wall posters and publications.) 
 



 16 

Goldman, M. (1999) ‘The twentieth anniversary of the Democracy Wall Movement’, Harvard 
Asia Quarterly 3(3). (Concise and readable five-page primer on Democracy Wall and its 
politics.) 
 
Guang, L. (1996) ‘Conceptual change and the Chinese democracy movement, 1978-79 to 
1989’, Modern China 22(4), 417-447. (Thorough analysis of the content of the concepts and 
terms used by Democracy Wall and other Chinese activists.) 
 
Hu Jiwei (2004) ‘Hu Yaobang yu Xidan Minzhu Qiang [Hu Yaobang and the Xidan Democracy 
Wall]’, Cheng Ming [Contention], April. 
http://hx.cnd.org/2004/04/17/%E8%83%A1%E7%BB%A9%E4%BC%9F%EF%BC%9A%E8%83
%A1%E8%80%80%E9%82%A6%E4%B8%8E%E8%A5%BF%E5%8D%95%E6%B0%91%E4%B8%
BB%E5%A2%99. (Detailed recollections of a key People’s Daily official on the relationship 
between reformist officials and Democracy Wall. A translation is available at 
http://laodanwei.org/wp/history-2/hu_yaobang_and_the_xidan_democ.php)  
 
Hua Guofeng (1978) ‘Hua Guofeng de bimu jianghua [Hua Guofeng’s closing speech’, 
December 13. (Hua Guofeng’s speech at the conclusion of the crucial November-December 
CCP Central Work Conference, summarizing the conference’s outcomes and describing the 
party central leadership’s interest in Democracy Wall posters, and taking responsibility for 
the ‘Two Whatevers’ formulation criticised at the conference.) 
 
I-mu (1986) Unofficial Documents of the Democracy Movement in Communist China, 
Stanford: Hoover Institution Press. (Extensive list of Democracy Wall posters and unofficial 
journals held at Stanford.) 
 
MacFarquhar, R. (1997) ‘The succession to Mao and the end of Maoism’, in The Politics of 
China (Second Edition), New York: Cambridge University Press, 248-339. (Standard textbook 
account of elite politics during the Democracy Wall period.) 
 
Nathan, A. (1985) Chinese Democracy, Berkeley: University of California Press. (Important 
analysis of democratic thought and activism in China, based primarily on interviews with 
exiles in Hong Kong.) 
  
Novak, R. (2007) The Prince of Darkness, New York: Crown Forum. (Memoir of the American 
journalist selected for an interview with Deng Xiaoping at the height of the Democracy Wall 
movement.) 
 
Oksenberg, M (1994) ‘The American correspondent in China’, in C-C. Lee (ed.), China’s 
Media, Media’s China, Boulder: Westview Press. (Overview of the role of U.S. journalists in 
China, including observations on the close relationships between some members of the 
foreign press and Democracy Wall activists.) 
 
Opletal, H. (2021) ‘The 1978-1981 Democracy Wall Movement and the Reformists in the 
Communist Party Leadership after Mao’s Death’, Journal of the European Association for 
Chinese Studies 2: 127-167. (Examining the interplay between Democracy Wall and various 
aspects of the party-state, based on an extensive set of new interviews with participants, 



 17 

and other new materials. The full interview transcripts, and a wealth of other documentary 
materials, are available at: https://pekinger-
fruehling.univie.ac.at/index.php?id=188844&L=2) 
 
Paltemaa, L. (2007) ‘The Democracy Wall Movement, Marxist Revisionism, and the 
Variations on Socialist Democracy’ Journal of Contemporary China 53: 601-625. (Analysis of 
the Democracy Wall movement’s writings on the relationship between socialism and 
democracy.) 
 
Ruan Ming (1994) Deng Xiaoping: Chronicle of an empire (N. Liu, P. Rand & L. Sullivan 
transl.), Boulder: Westview Press. (Inside view of Deng Xiaoping’s rule in China from a 
former aide to Hu Yaobang.) 
 
Rudd, K. (1980) ‘Human Rights in China: The Case of Wei Jingsheng’, Honours dissertation, 
Australian National University. (Translation and commentary of the trial of Wei Jingsheng, 
the first Democracy Wall activist to be arrested.) 
 
Rudolph, J-M. (1984) ‘Cankao Xiaoxi: Foreign news in the propaganda system of the People’s 
Republic of China’, Occasional Papers/Reprint Series in Asian Studies, No.65, Maryland: 
Maryland University School of Law. (A focused analysis of the CCP propaganda system’s 
daily bulletins of foreign news, highlighting the ways in which it has been used in internal 
political struggles.) 
 
Seymour, J. (1980) The Fifth Modernization: China’s human rights movement 1978-1979, 
New York: Human Rights Publishing Group. (A collection of key Democracy Wall writings in 
English translation, with an introductory essay.) 
 
Sidane, V. (1980) Le Printemps de Pékin [The Spring of Peking], Paris: Gallimard/Julliard. 
(Pseudonymous, first-hand account of the Democracy Wall movement from three French 
observers in Beijing: academics Alain Peyraube and Michel Bonin, and diplomat Emmanuel 
Bellefroid.) 
 
Tang Xin (2015) ‘Xidan minzhu qiang he zhongynag zhengzhi tizhi gaige yanjiushi de huiyi 
[Recalling the Xidan Democracy Wall and Central Research Office on Political Reform]’, in 
Ding Dong (ed.) Bashi niandai de Zhongguo gaige yaozhe neimu – qinlizhe koushu shilu 
[Inside Details on the Demise of China’s Reforms in the 1980s: Eyewitness Accounts], Hong 
Kong: Dashan wenhua chubanshe, 1-27. (Recollections of a state media reporter who 
successfully cultivated relationships with Democracy Wall activists after being sent by 
Beijing officials to study the movement. For an English-language summary of Tang’s analysis 
see Opletal’s article listed above.) 
 
Teiwes, F. and Sun, W., (2004) ‘The First Tiananmen Incident Revisited’, Pacific Affairs 77(2): 
211-235. (Detailed account of the elite politics of the Tiananmen incident, based on 
authoritative sources.) 
 
Teiwes and Sun, W. (2011) ‘China’s New Economic Policy Under Hua Guofeng: Party Myths 
and Party Consensus’, The China Journal 66: 1-23. (Landmark contribution from the leading 



 18 

analysts of CCP history, overturning the standard narrative of Deng Xiaoping’s allegedly 
central role in setting China’s reform and opening policies.) 
 
Teiwes, F. and Sun, W. (2019) ‘Hua Guofeng, Deng Xiaoping, and Reversing the Verdict on 
the 1976 “Tiananmen Incident”’, China Review 19(4): 85-124. (The most authoritative study 
on this crucial episode, reconstructing the elite internal politics and processes behind the 
reversal that sparked Democracy Wall.) 
 
Thwaites, R. (2004), Real Life China 1978-1983, online at 
http://www.thwaites.com.au/rlc/index.htm. (Memoir of an Australian journalist based in 
Beijing from 1978 to 1983, who actively reported on Democracy Wall.) 
 
Widor, C. ed (1981), Documents sur le mouvement démocratique chinois [Documents on the 
Chinese democratic movement: 1978-1980]. Hong Kong: The Observer Publisher and Paris: 
Éditions de l'École des hautes études en sciences sociales. (Two volumes of Democracy Wall 
unofficial magazines and wall posters, with a foreword in English and French.)  
 
 
Wu Fang (1998) ‘Wei Jingsheng fangtan lu [Record of an interview with Wei Jingsheng]’, 
Huaxia Wenzhai Zengkan [China News Digest Supplement] 140, January 12. 
http://www.cnd.org/HXWZ/ZK98/zk140-1.gb.html (Chinese-language interview with key 
activist Wei Jingsheng, who discusses his views of the media and Democracy Wall.) 
 
Xiao Donglian (2008) Lishi de zhuangui [Turning Point in History]. Hong Kong: Zhongwen 
daxue chubanshe. (Relatively forthright Chinese-language history of CCP elite politics of the 
time from a PLA historian, with significant attention paid to Democracy Wall .) 
 
Yang Jisheng (1998) Deng Xiaoping shidai [The Era of Deng Xiaoping], (Chinese-language 
historical account by leading PRC journalist – see pages 130-136 for analysis of intellectual 
currents at Democracy Wall.) 
 
Yang, G. (2003) ‘China’s Zhiqing Generation: Nostalgia, Identity, and Cultural Resistance in 
the 1990s’, Modern China 29: 267-296. (Important academic paper on the Cultural 
Revolution’s formative impact on many participants in the Democracy Wall movement.) 
 
Yu Guangyuan (2008) 1978: Wo qinli de na ci lishi zhuanzhe [1978: that historical turning 
point I personally experienced], Beijing: Zhongyang bianyi chubanshe. (Key insider account 
of the CCP’s change of political course in late 1978, from a close aide to Deng Xiaoping. A 
slightly abridged translation of an earlier edition is available in English as Deng Xiaoping 
Shakes the World.)  
 
Zheng Zhongbing (2009) ‘Gaige de shenhua yu qita––Gao Fuyi fangwen Zheng Zhongbing 
[The myth of reform et cetera––Ezra Vogel interviews Zheng Zhongbing]’ Wangshi 80: 4. 
http://prchistory.org/past-events (Chinese-language interview between Harvard scholar 
Ezra Vogel, who enjoyed connections with Deng allies, and a former official who discusses 
the view of Democracy Wall from within the propaganda system at the times.) 
 



 19 

 


